Tunel pod Świną

Tunel Świnoujście jest planowany pod dnem Świny, łącząc dwie wyspy: Uznam i Wolin. Ma być połączenie drogi ekspresowej S3 z lewobrzeżem Świnoujścia, zapewniając tym samym stałe połączenie między wyżej wymienionymi wyspami.

Charakterystyka tunelu

Celem jest zaprojektowanie oraz budowa drogi, pomiędzy wyspami Wolin i Uznam, na odcinku zaczynającym się od ul. Karsiborskiej na wyspie Uznam, do skrzyżowania z ul. Duńską i ul. Fińską na wyspie Wolin. Tunel będzie drążony przy pomocy technologii maszyny TBM pod cieśniną Świny, uwzględniając także dojazdy do tunelu w postaci wykopu otwartego i tunelu do stworzenia, którego zostanie wykorzystana metoda stropowa. W obrębie inwestycji została również uwzględniona przebudowa istniejących przyległych ulic.

Planowana długość dróg dojazdowych wynosi 3,4 km, przy czym jednorurowy tunel o długości 1,44 km zostanie wykonany z użyciem maszyny TBM. Średnica tunelu ma osiągać 12 metrów, dwukierunkowa droga z pasami ruchu 3,5 m wraz z tunelem ewakuacyjnym.

Całkowity koszt inwestycji, jak wstępnie oszacowali eksperci, będzie wynosił około 950 mln złotych. W 85% będzie ona pokryta z funduszy UE, natomiast za resztę miasto zapłaci z własnego budżetu. Data zakończenia prac i otwarcia jest przewidywana na 2022.

Co zmieni budowa tunelu?

Do tej pory jedyną komunikacją, łączącą Świnoujście z resztą kraju był prom. Jest to nieciekawe rozwiązanie, w szczególności dla mieszkańców, którzy w razie awarii, czy wydłużenia czasu przejazdu, w sezonie letnim, ze względu na natłok turystów, mieli znaczny problem, z przedostaniem się na drugą stronę. Częstym zjawiskiem jest także cofka, uniemożliwiająca funkcjonowanie promu. W związku z tym, pod uwagę zostały wzięte dwa rozwiązania. Most wysokowodny lub ruchomy, bądź tunel, na który się ostatecznie zdecydowano.

Przebieg inwestycji

Datę rozpoczęcia określa się na 17.09.2018. Dokładnie dziesięć miesięcy później został opracowany projekt budowlany oraz złożony kompletny wniosek o wydanie decyzji ZRID. Planowane drążenie tunelu rozpocznie się 17.03.2021. Prace mają trwać półtora roku, co oznacza, że 17.09.2022 tunel ma zostać oddany do użytku.